Categorized | Kalorie

Działanie błonnika

Posted on 09 września 2015

images (82)Błonnik pokarmowy odgrywa ważną rolę dla naszego przewodu pokarmowego. Znajduje się on w ściankach komórkowych roślin. Jest on nie trawiony przez nasz organizm. Nie jest także wchłaniany. Określić można szerokie działanie błonnika.

Przyspiesza on perystaltykę jelit, pobudza ich ruchy, oraz zapobiega zaparciom. Błonnik pomaga rozwijać się korzystnym bakteriom jelitowym. Włókno pokarmowe zmniejsza wchłanianie cholesterolu przez nasz organizm. Spowalnia rozkład węglowodanów co może mieć korzystny wpływ dla osób na diecie odchudzającej. Z racji tego, że błonnik pęcznieje w naszym żołądku, zaspokaja on nasze odczucie głodu. Ważnymi źródłami błonnika pokarmowego są owoce ( takie jak na przykład jabłka), warzywa oraz produkty zbożowe ( między innymi otręby zbożowe, kasze, naturalne płatki zbożowe, ryż, oraz pieczywo pełnoziarniste). Natomiast błonnika nie znajdziemy w produktach mięsnych, rybnych, jajach, alkoholu. Poza zaletami błonnika pokarmowego wyróżnić możemy także jego wady. Z wadami spotkać możemy się podczas przedawkowania jego ilości.

Może powodować bóle brzucha, biegunkę, podrażnienie jelit oraz niedobór wapnia, cynku oraz żelaza. Błonnik szczególnie ważny jest przy chorobach takich jak otyłość, cukrzyca, miażdżyca lub kamica nerkowa. Unikać błonnika powinny osoby których dotyczą schorzenia takie jak stany zapalne żołądka lub trzustki. Osoby z niedoborem białka lub składników mineralnych także powinny się go wystrzegać.

Leave a Reply

?>